پرش به محتوا

بهترین زمان ورزش

همانطور که می‌دانیم ورزش جزء جدایی ناپذیر یک سبک زندگی سالم است. از اهمیت ورزش هرچه بگوییم کم گفته‌ایم.

در یک ​پست دیگر​ راجع به فواید ورزش و انواع ورزش و تفاوت فعالیت جسمانی و ورزش صحبت کردیم. هر وقت ورزش می‌کنیم به سه چیز لازم است توجه کنیم و در باره آنها تصمیم بگیریم؛

  • الف- با چه شدتی باید ورزش کنیم؟ منظور آن است که چقدر انرژی قرار است صرف ورزش شود. وقتی از ورزش سبک یا سنگین صحبت می‌کنیم به همین خصلت اشاره داریم.
  • ب- با چه تکرری ورزش می‌کنیم؟ یعنی مثلا یک بار در روز، دو بار در هفته، سه بار در ماه
  • پ- مدت ورزش ما چقدر است؟

این سه عامل را معمولا در ورزش کردن مد نظر داریم. با توچه به همین سه خصلت است که توصیه می‌شود افراد بالای ۱۸ سال حتما ورزش هوازی انجام بدهند، با شدت متوسطُ و با مدت ۱۵۰-۳۰۰ دقیقه در هفته . تکرر این فعالیت را، یعنی این که در روز چقدر ورزش هوازی انجام دهیم تا به میزان ۱۵۰ تا ۳۰۰ دقیقه در هفته برسیم، خود شما با توجه به وقت و آمادگی و ترجیح خود می‌توانید انتخاب کنید. (اینجا)

آیا زمان ورزش هم مهم است؟

اما سوال دیگری که معمولا پرسیده می‌شود این است که بهترین زمان برای ورزش کردن چه موقع است؟ واقعیت آن است با توجه به زندگی گرفتار و پر مشغله امروزی، تعیین بهترین زمان فعالیت واقعا برای بیشتر افراد در اولویت نیست. کمتر کسی آنقدر آزاد است که هرگاه بخواهد بتواند ورزش کند. همین قدر که افراد به میزان توصیه شده، که در واقع حداقل لازم است، برسند و ورزش کنند خوب و کافی است. اما برای علاقمندان به زمان بندی دقیق فعالیت‌های ورزشی هم باید بگویم که جواب به این سوال هنوز کاملا مشخص نیست و تحقیقات مختلف نتایج یکسانی به دست نداده‌اند.

به نظر می رسد پاسخ به این سوال در افراد مختلف، بسته به سن و جنس، منظور از فعالیت بدنی، این که به دنبال کاهش وزن هستند یا کمک به کاهش قند خون یا بدن سازی و ورزیده کردن عضلات متفاوت باشد. بنابراین فعلا تا دانشمندان جواب قطعی برای این سوال پیدا کنند باید گفت که ورزش همیشه خوب است، چه اول صبح، چه میانه روز و چه هنگام غروب. مهم ورزش کردن است، هر گاه که شد و هر گاه که حس کردید برای شما بهتر و راحت‌تر و مقدور‌تر و مفرح‌تر است.