پرش به محتوا

خواب و سلامت ما

چقدر می‌خوابید؟ آیا خوب می‌خوابید و آیا به خوب خوابیدن اهمیت می‌دهید؟ خواب از آن بخش‌های مهم زندگی است که، خیلی اوقات، به خاطر اجبارها و فشارهایی که زندگی به ما تحمیل می‌کند آن را نادیده می‌گیریم. همه ما حداقل چند بار در زندگی با رنج کم خوابی روبرو شده‌ایم و احتمالا یک یا چند بار هم لذت خواب عمیق و آرامش‌بخش را چشیده‌ایم. همه حیوان‌ها و انسان‌ها می‌خوابند. هیچ حیوان و انسانی نداریم که نخوابد و همین نشان از اهمیت فراوان خواب برای حفظ حیات و سلامت دارد. بخش قابل توجهی از اوقات شبانه‌روز ما در خواب می‌گذرد. خوب است کمی راجع به خواب صحبت می‌کنیم

چرا می‌خوابیم؟

ما چرا ما می‌خوابیم؟ هدف بدن از خوابیدن چیست؟ کار خواب در بدن ما چیست؟ جالب است که دقیقا نمی‌دانیم. این سوال‌ها هنوز جواب قطعی نیافته‌اند و دانشمندان فعالانه در حال پژوهش برای پاسخ به آنها هستند. اما از آن چه تاکنون آشکار شده می دانیم که خواب در اعمال زیر نقش مهمی در بدن دارد (منبع)

الف- رشد و نمو ذهن در دوره کودکی

ب- گسترده کردن ارتباط بین سلول‌های مغزی

پ- کمک به تقویت و استقرار حافظه

ت- تنظیم متابولیسم بدن و کمک به بازیافت انرژی که در هنگام بیداری مصرف می‌شود

ث- تقویت سیستم ایمنی

ج- کمک به برقراری سلامت روانی

چ- کمک به سلامتی عمومی بدن

نقش خواب در سلامتی ما چیست؟

بی‌خوابی با ما چه می‌کند؟

تحقیقات زیادی روی عوارض و گرفتاری‌های حاصل از کمبود خواب انجام شده است. اگر یک یا چند شب بی‌خواب باشیم اثرات آن را به صورت خستگی، تحریک‌‌پذیری، اجساس اضطراب، عدم تمرکز، کاهش دقت و حالت خواب‌آلودگی در روز می‌بینیم. اما اگر مدت‌های طولانی بی‌خواب بمانیم با یک مشکل جدی بهداشتی روبرو هستیم. بی خوابی درازمدت خطر ایجاد بیماری‌های مزمن را افزایش میدهد. برخی از مشکلات شایع بهداشتی که در اثر بی‌خوابی برای ما ممکن است ایجاد شوند عبارتند از: (منبع)

الف- چاقی

ب- بیماری قند

پ- بیماری‌های قلبی و عروقی

ت- افسردگی

ث- زوال عقل (دمانس)

به چه میزان خواب نیاز داریم؟

نیاز به خواب بسته به سن ما متفاوت است. معمولا هر چه سن بالاتر برود نیاز به خواب کمتر می‌شود. به نظر می‌رسد بالغین به حدود ۷ تا ۸ ساعت خواب در شبانه روز نیاز داشته باشند. احتمالا با کمتر از ۷ ساعت خواب بیشتر بالغین دچار کم‌خوابی خواهند بود، هر چند که نباید فراموش کنیم که افراد از نظر ژنتیکی متفاوت هستند و اگرچه بیشتر افراد بالغ حداقل ۷ ساعت خواب لازم دارند، برخی به مقادیر بیشتر از ۷ ساعت ممکن است نیاز داشته باشند و برای بعضی دیگر کمتر از ۷ ساعت هم ممکن است کافی باشد (منبع)

حاصل کلام آن که خواب از عوامل مهم سلامتی ما است. بدون خواب خوب، سالم ماندن مشکل است. در پست‌ دیگری در باره اصول بهداشت خواب با هم سخن خواهیم گفت.